Print

Wie heb ik aan de lijn? Contactopspoorder of fraudeur?

Vanaf maandag 11 mei kan je een telefoontje krijgen van een contactopspoorder. Via contactopsporing wil de overheid in kaart brengen wie er mogelijk besmet is met het coronavirus.

Je kan op twee manieren gecontacteerd worden. Of je bent naar de dokter geweest en je testte positief op COVID-19. Of je bent in contact geweest met iemand die positief testte. In het tweede geval kom je niet te weten wie de persoon was die positief testte. De contactopspoorder mag je die informatie ook niet geven.

De informatie die je geeft voor het contactonderzoek is strikt vertrouwelijk en blijft geheim. De info is wel heel privacygevoelig. Daarom is het belangrijk om op te letten voor valse telefoontjes van mensen met slechte bedoelingen.

Hoe weet je zeker dat je een echte onderzoeker aan de lijn hebt en geen fraudeur?

Het Agentschap Zorg en Gezondheid geeft enkele tips om echte oproepen te onderscheiden van frauduleuze telefoontjes.

  • Kijk naar het nummer dat je opbelt. De corona-opsporingslijn gebruikt altijd hetzelfde vaste nummer: 02 214 19 19.
  • Je kan ook een sms-bericht krijgen van het nummer 8811.
  • De persoon die je opbelt zal al bepalde informatie over je hebben. De telefonist heeft van je huisarts je naam, telefoonnummer en geboortedatum gekregen. Het telefoontje zal ook kort na de test gebeuren.
  • Een contactopsoorder zal nooit vragen naar jouw bankgegevens of naar tijdstippen waarop je wel of niet thuis bent.
  • Vind je de vragen raar of herken je het telefoonnummer niet, hang dan meteen op.