Print

Maak van de brooddozen van je kroost gezonde schatten

Je kinderen brengen veel tijd door op school. Ze hebben energie nodig om te leren en te spelen. Een gezonde brooddoos zorgt daarvoor. Wat zit er in zo’n brooddoos?

  1. Ga voor bruin brood. Daarin zitten veel gezonde vezels. Eet je kind niet graag bruin brood, kies dan voor een bruine en witte boterham met beleg ertussen.
  2. Smeer een beetje margarine op het brood. Kies voor zachte smeervetten. In margarine zitten goeie vetten. Die zijn nodig voor de ontwikkeling van je kind.
  3. Kies voor de helft van de boterhammen hartig en de helft voor zoet beleg.

Hartig beleg, dat is

  • Mager vleesbeleg:  kippenwit, kalkoenham, hesp, gerookt vlees... verwijder dan vetrandjes
  • Kaas: harde kazen in sneetjes of in blokjes. Kies voor smeerkaas of mozzarellabolletjes, platte kaas…
  • Ei: een hardgekookt eitje of een omeletje, 1 keer per week, kan ook als variatie. Snij er wat verse kruiden of groentjes bij
  • Groenten: bij hartig beleg zijn verse groenten en tuinkruiden lekker en gezond: sla, snoeptomaatjes, worteltjes, komkommer, radijsjes, peterselie, basilicum of tuinkers…

Zoet beleg, dat is      

  • Confituur, stroop, vruchtenhagelslag, honing…
  • Fruit tussen de boterham

Pimp de boterhammen én de brooddoos

Mag het wat meer zijn? Maak een grappig figuur of snij het brood in vierkantjes en steek ze afwisselend aan een stokje met groenten. Of snij de boterhammen ook eens in tipjes, reepjes, rondjes… Maak daarnaast een leuke brooddoos. Voeg een briefje of een mooie servet toe, teken een gezichtje of laat je kind zelf een brooddoos kiezen.

Inspiratie nodig?

Als bijlage vind je enkele gezonde recepten.

 

Een publicatie van Logo Oost-Brabant