Binnen elk lokaal bestuur bestaat er een meldpunt voor klokkenluiders. Dit is bedoeld voor medewerkers en andere personen die met het lokaal bestuur samenwerken. De regeling heeft als doel om personen te beschermen als zij informatie uit hun werkomgeving over inbreuken op geldende regelgeving melden.
Klokkenluiders moeten hiervoor terecht kunnen bij veilige meldingskanalen. Bij voorkeur is dat intern bij de eigen organisatie. Ook meldingen bij een externe meldpunt is mogelijk. Elke vorm van represaille naar aanleiding van een interne of externe melding is verboden.
Intern meldpunt
Kan de inbreuk doeltreffend intern worden behandeld? En is de klokkenluider van mening dat er geen risico op represailles bestaat? Dan wordt de melding bij voorkeur intern gemaakt. Algemeen directeur Bruno Claes is als hoofd van het personeel decretaal aangeduid als het intern meldpunt. Hij is te bereiken via volgende contactgegevens:
- August Nihoulstraat 13, 3290 Scherpenheuvel-Zichem
- algemeendirecteur@scherpenheuvel-zichem.be
- 013 39 13 13
Extern meldpunt
Ben je als klokkenluider bezorgd dat er alsnog kans is op represailles of kan je om andere redenen niet bij het interne meldpunt terecht, dan kan ook een melding doen bij het externe meldpunt Audit Vlaanderen. Je kan Audit Vlaanderen bereiken via:
- Audit Vlaanderen, Havenlaan 88 bus 24, 1000 Brussel
- melding.audit@vlaanderen.be
- 02 553 45 55
Wat is een klokkenluider?
Klokkenluiders zijn personen die in het kader van een werkrelatie inbreuken vaststellen en die inbreuken melden. Dit kunnen personeelsleden zijn, maar ook andere personen die met het lokaal bestuur van Scherpenheuvel-Zichem samenwerken, zoals bijvoorbeeld vrijwilligers, aannemers, leveranciers, sollicitanten, voormalig werknemers,... Ook anonieme meldingen worden beschermd onder het decreet en het klokkenluiderssysteem.
Het Bestuursdecreet definieert het begrip ‘inbreuk’ als een handeling of nalatigheid die onrechtmatig is of het doel of de toepassing van de regelgeving ondermijnt. Een klokkenluidersmelding kan dus gaan over inbreuk op een regelgeving die op het lokale bestuur van toepassing is, die zich feitelijk of mogelijk al heeft voorgedaan of die zeer waarschijnlijk zal plaatsvinden.
Wat is het doel van deze regeling?
De procedures en systemen die gebruikt worden om meldingen te ontvangen en op te volgen, bieden de nodige garanties inzake de vertrouwelijkheid, anonimiteit en kwaliteit van de behandeling.
De regeling voorziet een verbod op represailles. De definitie van represailles is ruim omschreven. Denk bijvoorbeeld aan represailles in het kader van negatieve beoordelingen, schorsing of ontslag, maar ook bij verandering van taken, financiële sancties, of reputatieschade. De bescherming tegen represailles is onbeperkt in tijd.
De invulling van het meldkanaal ligt formeel vast:
- Klokkenluiders kunnen meldingen schriftelijk (mail of brief), telefonisch of tijdens een fysieke ontmoeting bezorgen. Dit kan bij het interne of externe meldpunt (zie contactgegevens bovenaan). De melder heeft hierbij recht op een verslag.
- Binnen de 7 kalenderdagen dient de melder een ontvangstmelding te krijgen, binnen de 3 maanden de feedback.
- Het Bestuursdecreet en GDPR bepalen duidelijk aan welke gegevens over de melding mogen of moeten geregistreerd worden en geeft richtlijnen over de bewaring.
Deze regeling is het gevolg van een Europese richtlijn die mensen die overtredingen en misbruiken aanklagen, wil beschermen tegen de negatieve gevolgen van dergelijke melding. De Vlaamse Overheid heeft de Europese richtlijnen omgezet naar regelgeving met een dat van toepassing is voor de Vlaamse overheid en de lokale besturen.